La vreo trei luni de la “lansarea” semi-oficiala si la cateva zile de la cea oficiala, cateva prime impresii (nu toate inedite):
1. fata de ianuarie, in februarie castigul a sporit cu peste 800% (nu va impacientati, e vorba de sume foarte mici, procentul este cel care este sugestiv), datorita disparitiei naturale a PSA-urilor si intrarii in forta a reclamei contextuale reale; practic, sporul de castig s-a datorat, pur si simplu, inceperii afisarii reclamei.
2. in doua luni de rulare a reclamei, venitul s-a mentinut constant (mic), n-au existat “caderi” care sa sugereze ca Adsense in romana este un experiment pasager
3. CTR-ul, si el, relativ constant: 1,93% februarie vs. 2,20% aprilie
4. “MITURI SI SIMBOLURI”, testate, verificate (unele deja confirmate anterior de Google):
a. primul ad unit din layout ofera cele mai mari castiguri – ADEVARAT: verificat la propriu, cu un small rectangle plasat primul in layout, care aducea cea mai mare suma per click, dar care, datorita plasarii neinspirate, avea un CTR extrem de mic – deci, ar fi adus cele mai mari castiguri: dar nu dadea nimeni click… Solutia a fost eliminarea acestui small rectangle, cu totul, a.i. primul ad unit din layout a devenit un leaderboard, cu un CTR mult mai bun, suma per click a acestuia crescand de la 0,03 la 0,05.
b. Google nu dezvaluie procentul din incasari pe click – stim cu totii. SE POATE ESTIMA. Am creat o minicampanie AdWords, de 3 USD pe luna (ceea ce sfatuiesc pe toti publisherii, pentru a “studia” intregul sistem pe dinauntru). Suma minima pt. CPC este de 0,1 USD. Normal, ca orice roman nu tocmai “avut”, am mers pe suma minima. Deci, la fiecare click, plateam 0,1 USD. Din datele de Adsense, observ un castig de 0,01-0,05 USD per click pe o reclama oarecare (romaneasca) de pe site-ul meu. Consider ca si acel advertiser roman a mers pe suma minima Adwords (0,1 USD per click). Deduc ca Google imi ia intre 50 si 90% din fiecare click pe care il incasez prin Adsense.
c. reclama MEA pe Adwords are un CTR de 0,64% (f. mic), de pus pe seama sumei f. mici pe care am pus-o la bataie. In schimb, observ campanii romanesti f. bine puse la punct, cu reclame care apar constant, pe tot parcursul zilei, in diverse forme, cu keywords bine “reglate”. Insa castig tot atata per click (max. 0,05 USD, adica jumatate din suma minima pe Adwords). Deduc ca advertiserul roman, inca, e multumit (si n-are motive sa nu fie) cu bid-ul minim de Adwords – relativ putini advertiseri, care nu “concureaza” cu adevarat la licitatiile pe cuvinte cheie, a.i. sa liciteze, sa zicem 1 USD per click, in loc de 0,1.
d. cele mai bune formate de ad sunt cele “late”, la top-ul paginii – ADEVARAT: cel mai bun CTR il are leaderboardul si link unitul din “varful” paginii.
OPTIMIZAREA castigului (nu a aspectului reclamei): din pacate, tine cel mai mult de piata de advertising, mult mai putin de publisher. Publisher-ul poate doar, prin tehnici specifice (si legale, recomandat) sa creasca CTR-ul. Piata e “datoare” sa creasca bid-urile. Simpla dublare a bid-ului minim per click de Adwords, de la 0,1 USD la 0,2 USD, ar transforma un castig al publisher-ului de, sa zicem, 0,5 USD din 10 click-uri, in 1 USD din 10 click-uri. Pastrand proportiile si dubland in continuare, daca ar fi macar 2-3 advertiseri care ar face acel “plus” semnificativ si ar licita 1 USD per click, iata ca publisher-ul, la aceleasi 10 click-uri, ar castiga cca. 5 dolari, in loc de cei 0,5 de care vorbeam la inceput (cota Google extrasa).
PREVIZIUNI:
Treaba arata bine. O data cu migrarea advertiserilor romani “mari”, total sau partial spre Adwords si cu cresterea bid-urilor, Adsense va face pentru romani ceea ce a facut pentru cei din vest: mana cereasca. S-ar putea monetiza site-uri “modeste” ca trafic (200-300/zi) cu cca. 250-350 USD pe luna.
Pe de alta parte, cresterea clara a numarului de publisheri de Adsense in romana, va “dilua” reclama in retea, in mod cert. Reclamele cu bid-uri mari vor merge spre site-urile considerate “value” de catre Google, iar publisherii mici vor avea parte mai mult de reclamele “low bid” sau care apar dupa ce si-au epuizat bugetul zilnic Adwords reclamele “tari”.
IN INCHEIERE: din fericire pt. toata lumea, Google e aici ca si mediator comercial pe piata de publicitate. Here to stay. Pentru publisherii romani a venit timpul sa creeze strategii in acest sens.
Scuze pt. postul lung, sper sa va fie util, daca am uitat ceva – amintiti-mi.
Numai bine.